Klik hier om in te loggen

13 Ik ben lekker stout!

Oyfo Kunst & Techniek e

Groep 3 - 4
 

Theater geeft veel mogelijkheden om met kinderen te werken aan emoties en gedrag.

Hoe zie je er uit als je boos, blij, verdrietig of bang bent? En hoe reageert een ander daar op? Wat is beleefd en onbeleefd en wat gebeurt er als je dingen doet die niet mogen?

In deze reeks lessen wordt spelenderwijs ingehaakt op normen en waarden. De kinderen leren dat ze met hun gezichtsuitdrukking en/of emoties bepaalde signalen uitzenden.

Er wordt onder andere gewerkt naar aanleiding van het gedicht “Ik ben lekker stout!” van Annie M.G. Schmidt. De kinderen spelen daarbij een ongewenste situatie om naar een gewenste situatie.

 

De lessen worden altijd begonnen met een warming-up om in de sfeer van theater te komen en om het lijf en de gedachten vrij te maken. Vervolgens wordt er klassikaal en in groepjes gewerkt aan opdrachten en oefeningen waarin improvisatie, spelbeleving, samenspel, uitbeelden en voor- en naspelen worden getraind.

Het spelplezier van de kinderen staat bij de lessen voorop!

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf Ik ben lekker stout Lesbrief 0,53 MB
pdf Ik ben lekker stout Liedtekst 0,32 MB
mp3 Ik ben lekker stout Muziek 2,15 MB

 

Over deze activiteit

Discipline theater
Duur 2 x 45 minuten
Locatie school
Periode voorjaar 2017
Informatie

Benodigdheden voor de theaterlessen:

  • Een speellokaal of grote vrije ruimte waar ongestoord gewerkt kan worden. Een klas met tafels en stoelen is niet geschikt.
  • Banken of losse stoelen langs de kant waar de leerlingen tussen de oefeningen door op kunnen zitten tijdens de uitleg of om te kijken.

 

Leerlingen hebben het meeste profijt van dit project als op school van tevoren de voorbereidende les wordt uitgevoerd door de groep.