Klik hier om in te loggen

17 Theaterbeweging/mime

Oyfo Kunst & Techniek e

Groep 5 - 6
 

Bij theater gebruikt een acteur voortdurend het lichaam als belangrijkste dramatische instrument. Bij mime en bewegingstheater is niet de tekst het uitgangspunt maar het lichaam: hoe beweegt het, wat drukt het uit, hoe gedraagt het zich?

 

Elk kind wordt  zich, spelenderwijs, beter bewust van zijn lichaam en hoe hij daarvan uit kan spelen. Ook ritme, samenspel en ruimtelijk bewustzijn komen aan de orde. In deze reeks lessen wordt (bijna) zonder woorden gewerkt.

De leerlingen kunnen aan het einde van dit traject beduidend beter hun lichaam en mimiek beheersen en bewust gebruiken. Het gaat niet zozeer over ‘dans’, waarbij wordt bewogen (al dan niet ritmisch) op muziek, maar het vereist wel gelijkwaardige bouwstenen: bewustzijn, detail en controle. Muziek wordt overigens wel gebruikt ter ondersteuning (beleving).

 

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf Theaterbeweging/mime 5-6 Lesbrief 0,14 MB

 

Over deze activiteit

Discipline theater
Duur 3 x 1 uur
Locatie school
Periode voorjaar 2016
Informatie

De lessen worden altijd begonnen met een fysieke warming-up om het lichaamsbewustzijn en ruimtelijk bewustzijn te trainen. Vervolgens wordt er klassikaal en in groepjes gewerkt aan opdrachten en oefeningen waarin stil spel, fysiek personage, muzikaliteit, improvisatie en verbeelding worden getraind. En vooral spelplezier!

 

Benodigdheden:

Een speellokaal of grote vrije ruimte waar ongestoord gewerkt kan worden. Een klas met tafels en stoelen is niet geschikt.
Een geluidsinstallatie waarop een laptop aangesloten kan worden (mini-jack/koptelefoon-aansluiting).
Banken of losse stoelen langs de kant waar de leerlingen tussen de oefeningen door op kunnen zitten tijdens de uitleg of om te kijken.