Menu
 
Klik hier om in te loggen

03 HUMO en de blije speksteenhangertjes

Oyfo Kunst & Techniek (EB)

Groep 1 - 2
 

‘HUMO en de blije speksteenhangertjes ’ is een workshop waarin kinderen onbevangen naar kunst kijken en de eigen fantasie omzetten in een unieke gelukshanger en een eigen knuffelsteen; allebei gemaakt van speksteen.

 

Naar aanleiding van HUMO, een in de groep tentoongesteld beeld met hanger, worden in een kringgesprek open vragen gesteld aan de kinderen.

Filosoferen leert kinderen gedachten om te zetten in woorden, te zoeken naar mogelijke verklaringen, creatief te denken en ideeën om zetten in beeld.

Na het gesprek volgt een korte PowerPoint presentatie: een inleiding over (het werk van) de docent en informatie over de grondbeginselen van het beeldhouwen, o.a. het planmatig weghalen van materiaal en het omzetten van 2 - naar 3 dimensionale vormen. Er wordt uitleg gegeven over het materiaal speksteen en het gebruik van gereedschap en schuurpapier.

 

De kinderen gaan met deze informatie aan de slag met elk 2 eigen stenen. Een steen voor de hanger en de ander voor een eigen knuffelsteen.

 

Aan het eind van de les worden beide stenen in de bijenwas gezet; zo wordt de kleur verdiept en de stenen waterafstotend gemaakt.

De ochtend wordt afgesloten met een korte evaluatie.

 

Wegens succes in 2015 is dit project op herhaling in 2019!

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf HUMO en de blije speksteenhangertjes Lesbrief 0,44 MB
pdf HUMO en de blije speksteenhangertjes Voorbereidende les 0,43 MB
pdf HUMO en de blije speksteenhangertjes Verwerkingsles 0,24 MB
pdf HUMO en de blije speksteenhangertjes Brief ouders 0,23 MB

 

Over deze activiteit

Discipline beeldende kunst
Duur 1,5 uur les (excl. 0,5 uur nabewerking)
Locatie school
Periode voorjaar 2019
Informatie

De kunstenaar heeft de experttraining ‘Filosoferen met kinderen over kunst’ gevolgd.

“Filosoferen is een prachtige manier om kinderen nieuwsgierig te maken naar kunst; ze worden uitgedaagd om na te denken over vragen die een beeldend kunstwerk oproept. Het is verwonderlijk om te zien hoe ‘vanzelf’ kinderen met elkaar in gesprek gaan en nadenken over kunst.”