Menu
 
Klik hier om in te loggen

17 Blinde vlek

Het Houten Huis

Schouwburg Hengelo

Groep 7 - 8
 

Over de technologie die iedereen verb(l)indt.

 

De technologische evolutie dendert voort. Het gaat zo snel dat het moeilijk is om bij te benen. Regelgeving en veiligheidsmaatregelen lopen altijd achter. Bijna onopgemerkt verdwijnt onze privacy en worden onze persoonlijke gegevens verkocht. We worden omringd door robots en computers die ons zichtbaar en onzichtbaar bestuderen. Ze kunnen ons helpen, onze levens redden, maar ze kunnen ons ook op zorgwekkende wijze manipuleren…

 

Blinde Vlek is een muzikale, acrobatische poging om mensen kritisch te laten kijken naar de gevolgen van de moderne technologie. Theaterkrant schrijft over Blinde Vlek: “Regisseur Maarten Smit heeft van dit taaie gegeven een oogstrelende voorstelling weten te maken waarin spel, acrobatische toeren, bewegende objecten en live muziek een prachtige eenheid vormen. In een lange, vloeiende cadans betoont Smit zich een vaardig choreograaf.”

 

Voor deze voorstelling verweeft Het Houten Huis zijn beeldende, muzikale stijl met die van regisseur Maarten Smit van Wabi Sabi. Zijn voorstellingen maken actuele kwesties inzichtelijk en bespreekbaar door een combinatie van fysiek spel, tekst, dans en muziek. Op basis van journalistiek en documentair materiaal.

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf Blinde vlek Lesbrief 0,10 MB
pptx Blinde vlek Voorbereidingsles 4,88 MB
pptx Blinde vlek Verwerkingsles 8,47 MB
mp3 Blinde vlek Algemene voorwaarden 0,87 MB

 

Over deze activiteit

Discipline muziektheater
Duur 50 minuten
Locatie Schouwburg Hengelo
Periode 30 maart 2022
Informatie

Speciaal

- Gebaseerd op waargebeurde verhalen.

- Over de invloed van technologie op ons leven.

- Een beeldende voorstelling vol live muziek en acrobatiek.

 

Educatie

Samen met de leerlingen onderzoeken we de werking van technologie op hun leven. Wie is er eigenlijk de baas over wie? Welke (onbewuste) invloed heeft technologie op de keuzes die je maakt, op wat je denkt en de wensen die je hebt? Hoe kun je technologie gebruiken om het leven naar je eigen hand te zetten? Bij de voorstelling hoort educatiemateriaal dat het (reflectie) gesprek ondersteunt. Dit kan uitgebreid worden met een workshop in de klas.

 

Kerndoelen 34, 35, 37, 54, 55, 56

 

Link https://www.youtube.com/watch?v=j6khdQ9GbV0&t=2s