Klik hier om in te loggen

14 Leren Programmeren

Oyfo Kunst & Techniek e

Groep 5 - 6
 

Wegens eerder succes nu op herhaling! Ook voor de groepen 5-6.

 

Beheers de techniek van de toekomst: leer programmeren! Voor creatieve, digitaal vaardige kinderen is er veel te beleven na school. De moderne mediamaatschappij vraagt om mensen die zelf media kunnen maken: apps voor tablets en internet, games voor plezier en educatie. Wie kan programmeren beheerst de techniek, in plaats van andersom. 
In landen als Engeland en Zweden staat programmeren op het programma in de basisschool, in het eerste geval is het zelfs al verplicht. 


Tegenwoordig is programmeren aantrekkelijk dankzij passende software en apps voor elke leeftijdsgroep. Dus ook voor leerlingen van de groepen 5-6.

 

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf Leren Programmeren Lesbrief coronaproof 0,33 MB
pdf Leren Programmeren Voorbereidende Les 0,41 MB
pdf Leren Programmeren Verwerkingsles 0,41 MB

 

Over deze activiteit

Discipline nieuwe media
Duur 2 x 20 minuten (cultuurontmoetingen)
Locatie school
Periode najaar 2020
Informatie

LET OP! I.v.m. het corona-virus is het programma aangepast!

 

Hier alvast de grootste aanpassingen:

Eerste Bezoek op school (20 min.)
De educatief medewerker komt op school langs en geeft -op gepaste afstand- aan een groep 15 - 20 minuten centrale uitleg op het Digibord over de basis van Scratch.
Daarna licht hij 12 Zelf-doe opdrachten kort toe en laat deze uitdelen (in print of digitaal).
Die Zelf-doe opdrachten kunnen in de klas, thuis of met ouders/vriendjes uitgevoerd worden.

Bij het eerste bezoek kan het blijven of er komt optioneel een vervolg. Na afloop van het eerste bezoek wordt een optioneel tweede bezoek besproken.

 

Tweede Bezoek (20 min.)
De educatief medewerker komt voor een tweede les nog eens langs voor 20 minuten. De leerlingen laten hem resultaten zien (mits ze deze hebben kunnen opslaan) en/of stellen hem vragen bij wat ze zijn tegengekomen. Ze krijgen wat extra instructie mee plus een opdrachtvel met de lesopdracht van de oorspronkelijke cultuurontmoeting.

 

Bij grote interesse en een goede uitwerking van de opdrachten kan de leerkracht i.o.m. de educatief medewerker kiezen voor een optioneel derde bezoek.

 

Leerlingen hebben het meeste profijt van dit project als op school van tevoren de voorbereidende les wordt uitgevoerd door de groep.