Klik hier om in te loggen

11 AAN de HAAL met TAAL

Bibliotheek Hengelo en Oyfo

Groep 5 - 6
 

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat muziek, via het ontwikkelen van luistervaardigheden, ook taalvaardigheden stimuleert.
Muziek en taal zijn beiden op luistervaardigheden gebaseerd. In dit project worden beide vaardigheden gestimuleerd.

 

Er zijn taalaspecten die je speciaal in muzieklessen tegenkomt. Die hebben te maken met luisteren, stemgebruik, articulatie, klankbewustzijn, gevoel voor ritme en frasering, het uitdrukken van ervaringen met muziek, het gebruik van muziek-vaktaal en de combinatie tekst-muziek. Allemaal aspecten die ook van belang zijn voor de taalontwikkeling van leerlingen.

 

Tijdens deze workshop krijgen de leerlingen een introductie over de wereld van rap (letterlijk ‘snel lezen’ of ‘snel gesproken’). Typisch voor rap is een balans tussen spraak, proza, poëzie en zang.

 

Leerlingen leren over verschillende muziekstromingen en wanneer een nummer een rapnummer is en geen popnummer bijvoorbeeld. Leerlingen gaan vervolgens werken aan een eigen rapnummer. Teksten moeten rijmen en worden begeleid door een beat. Leerlingen denken na over zinsopbouw en het vinden van synoniemen om te kunnen rijmen. Er worden verbindingen gelegd tussen taal, cultuur en kennis. Maar ook de aspecten als mode, dans en social media zullen aan de orde komen.

 

Een docent van Oyfo begeleidt de leerlingen tijdens deze workshop. De de lesbrief en boekentips worden door de bibliotheek opgesteld.

 

Over deze activiteit

Discipline literatuur en muziek
Duur 1.5 uur
Locatie school
Periode mei - juni 2022