Menu
 
Klik hier om in te loggen

04 Letterpret

Oyfo Kunst & Techniek (EB)

Groep 1 - 2
 

Het belang van taal is niet in woorden uit te drukken!

 

     Mischa, 5 jaar: "Mama toen ik geboren werd was jij er ook bij?"


Taal maakt het ons mogelijk ervaringen uit te wisselen, van elkaar te leren, met elkaar te overleggen en ons denkvermogen te vergroten door onze gedachten te verbinden met die van anderen. Taal begint als een communicatiemiddel tussen deelnemers van een groep. Het aanleren van taal is verbonden aan de hele denkontwikkeling van een kind.

 

     Britt, 4 jaar: “Mama waarom ben jij steeds verliefd op papa? Wanneer mag ik nou eens?”

 

In gesproken taal is het vaak net iets gemakkelijker om elkaar te begrijpen. Dit komt vooral doordat je om verheldering kunt vragen, wanneer iets niet helemaal duidelijk is.
Wanneer het gaat om geschreven taal is het een stuk moeilijker. Schriftelijke taalvaardigheid leren kinderen niet spontaan; kinderen willen hierbij uitgedaagd en gestimuleerd worden.

 

     Pappa vraagt aan Kuno(3): "Wat ga je doen vandaag?" Kuno: "Groeien!"

 

In dit project gaan kleuters spelenderwijs én creatief aan de slag met letters: letters worden uitgebeeld, letters worden gemaakt, versiert, op meerdere manieren spelenderwijs ingezet en komen zo tot leven.

Dit programma is nog in ontwikkeling, de precieze invulling kan afwijken van hetgeen is aangegeven.


Kinderen leren dat er letters zijn, dat ze met deze letters woorden kunnen maken en dat ze met deze woorden prachtige verhalen kunnen maken.

 

     Maité, 4 jaar: “Papa wanneer krijg ik een getroost boterhammetje?”    

 

 

 

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf Letterpret Lesbrief 0,25 MB
pptx Letterpret PowerPointpresentatie 5,59 MB

 

Over deze activiteit

Discipline taal verbeeld
Duur 1 uur
Locatie school
Periode mei - juni - juli 2023
Informatie

Bij het ontwikkelen van ‘Letterpret´ is uiteraard rekening gehouden met de kerndoelen voor het basisonderwijs: *Nederlands (kerndoel 9 en 10) *Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 54, 55, 56).