Klik hier om in te loggen

10 - Leren programmeren Gr 7/8

lessen en online crashcourse voor groepsleerkrachten

Oyfo Kunst & Techniek r

Extra aanbod
 

WAT IS HET?

Leerlingen programmeren zelf interactief beeld en geluid op de computer. 

‘Leren Programmeren’ (2 lessen van 75 minuten) stond voor groep 7 -8 op het programma voor 2019 - 2020. Docent Ben Kamphuis heeft beide lessen omgewerkt zodat leerkrachten het zelf kunnen doen, of leerlingen er zelfstandig mee aan het werk zetten.

Bovendien biedt bij twee gratis online instructielessen voor leerkrachten aan, waarin zij genoeg basiskennis van Scratch krijgen om leerlingen aan het werk te kunnen zetten. 

Scratch is aantrekkelijke gratis online software om te programmeren, waar je direct mee kunt werken:
https://scratch.mit.edu/ (klik op ‘Maak’)

 

HOE WERKT HET?

  • In de eerste download staat precies beschreven hoe een en ander werkt. Je kunt met beginnende en gevorderde leerlingen aan de slag. 
  • Voor de beginnende leerling heeft docent Ben oefeningen online gezet. Die kunnen leerlingen zelfstandig uitvoeren. Het is handig dat de leerkracht daar praktische opdrachtjes aan verbindt. Die praktische opdrachtjes staan in de tweede download.
  • In de derde download staat de opdracht die leerlingen kunnen uitvoeren als ze de basis van Scratch onder de knie hebben. 

 

MEEDOEN AAN EEN ONLINE INSTRUCTIELES VOOR LEERKRACHTEN?

Onbekend met Scratch? Sluit dan aan bij de Online Snelcursus van docent Ben Kamphuis, zodat je leerlingen goed aan het werk kunt zetten met Scratch. Online les gaat via Zoom. 

  • datum in overleg

Stuur een mail aan ben.kamphuis@oyfo.nl,  dan spreken we iets af. 

Alternatieve data, vervolg of extra sessie? Laat het maar horen!

 

DOWNLOADS (na inlog)

  • Leren programmeren 7-8 Overzicht Oyfo 2021.pdf
  • Leren programmeren - Praktische Opdrachten bij Online Oefeningen.pdf
  • Leren programmeren Opdracht 7-8 Oyfo 2021.pdf

 

PS: De opzet van Leren Programmeren voor Groep 5-6 en Groep 7-8 is gelijk. De opdrachten zijn wel verschillend: bij Groep 5/6 ligt de nadruk op multimedia-elementen (beeld, geluid), bij Groep 7-8 op interactie (actie-reactie).